Visitor Insight - 2008 t.o.v. 2007

Visitor Insight - 2008 t.o.v. 2007


Overnachtingen in Amsterdam in 2008 gedaald met 6%


Toelichting op ontwikkelingen bezoekers aan Amsterdam

De voorlopige cijfers van CBS over 2008 geven een daling in het bezoek aan en in Amsterdam te zien: bezoekers met 6%, attracties met 2,9% en musea met 0,9%. De daling werd met name verzorgt door de buitenlandse markten Verenigde Staten, Groot Brittannië en Spanje die sterk te leiden hadden onder de financiële en aansluitend economische crisis. Dit tekende zich ook af in andere Europese Steden. De veranderende oriëntatie van de consument, die zich later oriënteert en naar andere bestemmingen kijkt, maakt dat er op een aantal markten wel positieve resultaten konden worden geboekt, onder meer Duitsland (+10,1% gasten) en België (+5,7% gasten). De stijgingen kunnen echter de terugval van de twee belangrijkste buitenlandse markten niet compenseren. Schiphol registreerde een afname van 3,4% van de inkomende buitenlandse bezoekers.

De Nederlandse markt, die de in de laatste jaren zeer explosief was gegroeid, nam in 2008 echter weer af (-8,1% in overnachtingen, -9,6% gasten).

Het aantal bezoekdagen van dag- en verblijfsbezoek daalde met 8,6%, de bestedingen met 8,2%.


Overnachtingen in Amsterdam in 2008 gedaald met 6%


Toelichting op ontwikkelingen bezoekers aan Amsterdam

De voorlopige cijfers van CBS over 2008 geven een daling in het bezoek aan en in Amsterdam te zien: bezoekers met 6%, attracties met 2,9% en musea met 0,9%. De daling werd met name verzorgt door de buitenlandse markten Verenigde Staten, Groot Brittannië en Spanje die sterk te leiden hadden onder de financiële en aansluitend economische crisis. Dit tekende zich ook af in andere Europese Steden. De veranderende oriëntatie van de consument, die zich later oriënteert en naar andere bestemmingen kijkt, maakt dat er op een aantal markten wel positieve resultaten konden worden geboekt, onder meer Duitsland (+10,1% gasten) en België (+5,7% gasten). De stijgingen kunnen echter de terugval van de twee belangrijkste buitenlandse markten niet compenseren. Schiphol registreerde een afname van 3,4% van de inkomende buitenlandse bezoekers.

De Nederlandse markt, die de in de laatste jaren zeer explosief was gegroeid, nam in 2008 echter weer af (-8,1% in overnachtingen, -9,6% gasten).

Het aantal bezoekdagen van dag- en verblijfsbezoek daalde met 8,6%, de bestedingen met 8,2%.


Overnachtingen in Amsterdam in 2008 gedaald met 6%


Toelichting op ontwikkelingen bezoekers aan Amsterdam

De voorlopige cijfers van CBS over 2008 geven een daling in het bezoek aan en in Amsterdam te zien: bezoekers met 6%, attracties met 2,9% en musea met 0,9%. De daling werd met name verzorgt door de buitenlandse markten Verenigde Staten, Groot Brittannië en Spanje die sterk te leiden hadden onder de financiële en aansluitend economische crisis. Dit tekende zich ook af in andere Europese Steden. De veranderende oriëntatie van de consument, die zich later oriënteert en naar andere bestemmingen kijkt, maakt dat er op een aantal markten wel positieve resultaten konden worden geboekt, onder meer Duitsland (+10,1% gasten) en België (+5,7% gasten). De stijgingen kunnen echter de terugval van de twee belangrijkste buitenlandse markten niet compenseren. Schiphol registreerde een afname van 3,4% van de inkomende buitenlandse bezoekers.

De Nederlandse markt, die de in de laatste jaren zeer explosief was gegroeid, nam in 2008 echter weer af (-8,1% in overnachtingen, -9,6% gasten).

Het aantal bezoekdagen van dag- en verblijfsbezoek daalde met 8,6%, de bestedingen met 8,2%.


Overnachtingen in Amsterdam in 2008 gedaald met 6%


Toelichting op ontwikkelingen bezoekers aan Amsterdam

De voorlopige cijfers van CBS over 2008 geven een daling in het bezoek aan en in Amsterdam te zien: bezoekers met 6%, attracties met 2,9% en musea met 0,9%. De daling werd met name verzorgt door de buitenlandse markten Verenigde Staten, Groot Brittannië en Spanje die sterk te leiden hadden onder de financiële en aansluitend economische crisis. Dit tekende zich ook af in andere Europese Steden. De veranderende oriëntatie van de consument, die zich later oriënteert en naar andere bestemmingen kijkt, maakt dat er op een aantal markten wel positieve resultaten konden worden geboekt, onder meer Duitsland (+10,1% gasten) en België (+5,7% gasten). De stijgingen kunnen echter de terugval van de twee belangrijkste buitenlandse markten niet compenseren. Schiphol registreerde een afname van 3,4% van de inkomende buitenlandse bezoekers.

De Nederlandse markt, die de in de laatste jaren zeer explosief was gegroeid, nam in 2008 echter weer af (-8,1% in overnachtingen, -9,6% gasten).

Het aantal bezoekdagen van dag- en verblijfsbezoek daalde met 8,6%, de bestedingen met 8,2%.

Barometer waarde -2,9%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen in stad Gemiddeld
Januari 1,0 % 3,3 % 0,9 % 0,3 % 0,9 %
Februari 1,2 % 12,8 % 3,6 % -0,1 % 2,8 %
Maart 12,4 % -4,1 % 1,1 % -3,1 % 2,1 %
April -4,1 % -2,5 % 2,4 % -7,9 % -2,7 %
Mei -2,0 % -0,5 % 1,6 % 0,7 % 0,0 %
Juni 1,5 % 0,0 % 2,6 % -4,8 % -0,2 %
Juli -6,2 % -5,2 % -5,0 % -6,5 % -5,1 %
Augustus -5,0 % -6,4 % -6,7 % -4,3 % -4,8 %
September -4,0 % -8,3 % -6,9 % -10,0 % -6,3 %
Oktober -0,5 % -1,3 % -6,4 % -8,1 % -3,9 %
November 2,6 % -13,6 % -12,2 % -16,0 % -8,1 %
December -0,3 % -2,3 % -14,1 % -11,9 % -6,9 %
Totaal -0,7 % -2,9 % -3,4 % -6,1 % -2,9 %
   
1e Kwartaal 5,4 % 3,3 % 1,8 % -1,1 % 1,9 %
2e Kwartaal -1,7 % -1,0 % 2,2 % -4,1 % -1,0 %
3e Kwartaal -5,2 % -6,5 % -6,2 % -6,8 % -5,3 %
4e Kwartaal 0,6 % -5,3 % -10,4 % -11,9 % -6,1 %