Visitor Insight - 2010 t.o.v. 2009

Visitor Insight - 2010 t.o.v. 2009

Bezoek aan Amsterdam in 2010 nieuw record bereikt

Het bezoek naar Amsterdam, zowel binnenlands als buitenlands - heeft zich in 2010 fors hersteld na de terugval als gevolg van de financiële en economische crisis. Als één van de eerste grote steden in Europa noteert de stijging van overnachtingen in Amsterdam alweer dubbele getallen: +13,6% voor heel 2010. De stijging geldt voor vrijwel alle geografische markten, maar de markten die extra bewerkt werden in de afgelopen twee jaar (mogelijk door een extra impuls) tonen een hoger percentage.   

Bezoekers uit alle belangrijke hoofdmarkten namen toe. De Spaanse en Italiaanse markt elk met respectievelijk 23% en 26%. Hierbij moet vermeld worden, dat er vorig jaar nog een daling van het aantal overnachtingen voor deze beide landen zichtbaar was. Maar ook de landen die het vorig jaar al goed deden zoals de Nederlandse, Duitse en Franse markt zijn hebben dit jaar deze stijging gecontinueerd. Op deze markten waren ook de extra impulsinvesteringen gericht.

Alle drie de sectoren, musea, attracties & schiphol, registreren gemiddeld een stijging in 2010 ten opzichte van het voorgaande jaar.
De gevolgen van de aswolk laten zich duidelijk zien in de maand april, waarbij de Schipholaankomsten in die maand negatief gaan qua groei, met duidelijke effecten op musea en attracties, maar de groei in overnachtingen weliswaar iets terugvalt, maar nog steeds positief blijft door gestrande reizigers. Een ander opmerkelijk gegeven is de terugval in juli, de maand van het WK voetbal. Dit is een bekend neveneffect van dit evenement. Ook december toont een sterke terugval van aankomende passagiers.

ATCB kan door haar actieve samenwerking met European Cities Marketing haar resultaten vergelijken met de resultaten van concurrente steden. Uit deze vergelijking blijkt dat Amsterdam relatief ten opzichte van haar concurrenten goed gepresteerd heeft in 2010 op de buitenlandse markten, +12,6% ten opzichte van +11,6% voor de overige Europese steden in het algemeen.

Bezoek aan Amsterdam in 2010 nieuw record bereikt

Het bezoek naar Amsterdam, zowel binnenlands als buitenlands - heeft zich in 2010 fors hersteld na de terugval als gevolg van de financiële en economische crisis. Als één van de eerste grote steden in Europa noteert de stijging van overnachtingen in Amsterdam alweer dubbele getallen: +13,6% voor heel 2010. De stijging geldt voor vrijwel alle geografische markten, maar de markten die extra bewerkt werden in de afgelopen twee jaar (mogelijk door een extra impuls) tonen een hoger percentage.   

Bezoekers uit alle belangrijke hoofdmarkten namen toe. De Spaanse en Italiaanse markt elk met respectievelijk 23% en 26%. Hierbij moet vermeld worden, dat er vorig jaar nog een daling van het aantal overnachtingen voor deze beide landen zichtbaar was. Maar ook de landen die het vorig jaar al goed deden zoals de Nederlandse, Duitse en Franse markt zijn hebben dit jaar deze stijging gecontinueerd. Op deze markten waren ook de extra impulsinvesteringen gericht.

Alle drie de sectoren, musea, attracties & schiphol, registreren gemiddeld een stijging in 2010 ten opzichte van het voorgaande jaar.
De gevolgen van de aswolk laten zich duidelijk zien in de maand april, waarbij de Schipholaankomsten in die maand negatief gaan qua groei, met duidelijke effecten op musea en attracties, maar de groei in overnachtingen weliswaar iets terugvalt, maar nog steeds positief blijft door gestrande reizigers. Een ander opmerkelijk gegeven is de terugval in juli, de maand van het WK voetbal. Dit is een bekend neveneffect van dit evenement. Ook december toont een sterke terugval van aankomende passagiers.

ATCB kan door haar actieve samenwerking met European Cities Marketing haar resultaten vergelijken met de resultaten van concurrente steden. Uit deze vergelijking blijkt dat Amsterdam relatief ten opzichte van haar concurrenten goed gepresteerd heeft in 2010 op de buitenlandse markten, +12,6% ten opzichte van +11,6% voor de overige Europese steden in het algemeen.

Bezoek aan Amsterdam in 2010 nieuw record bereikt

Het bezoek naar Amsterdam, zowel binnenlands als buitenlands - heeft zich in 2010 fors hersteld na de terugval als gevolg van de financiële en economische crisis. Als één van de eerste grote steden in Europa noteert de stijging van overnachtingen in Amsterdam alweer dubbele getallen: +13,6% voor heel 2010. De stijging geldt voor vrijwel alle geografische markten, maar de markten die extra bewerkt werden in de afgelopen twee jaar (mogelijk door een extra impuls) tonen een hoger percentage.   

Bezoekers uit alle belangrijke hoofdmarkten namen toe. De Spaanse en Italiaanse markt elk met respectievelijk 23% en 26%. Hierbij moet vermeld worden, dat er vorig jaar nog een daling van het aantal overnachtingen voor deze beide landen zichtbaar was. Maar ook de landen die het vorig jaar al goed deden zoals de Nederlandse, Duitse en Franse markt zijn hebben dit jaar deze stijging gecontinueerd. Op deze markten waren ook de extra impulsinvesteringen gericht.

Alle drie de sectoren, musea, attracties & schiphol, registreren gemiddeld een stijging in 2010 ten opzichte van het voorgaande jaar.
De gevolgen van de aswolk laten zich duidelijk zien in de maand april, waarbij de Schipholaankomsten in die maand negatief gaan qua groei, met duidelijke effecten op musea en attracties, maar de groei in overnachtingen weliswaar iets terugvalt, maar nog steeds positief blijft door gestrande reizigers. Een ander opmerkelijk gegeven is de terugval in juli, de maand van het WK voetbal. Dit is een bekend neveneffect van dit evenement. Ook december toont een sterke terugval van aankomende passagiers.

ATCB kan door haar actieve samenwerking met European Cities Marketing haar resultaten vergelijken met de resultaten van concurrente steden. Uit deze vergelijking blijkt dat Amsterdam relatief ten opzichte van haar concurrenten goed gepresteerd heeft in 2010 op de buitenlandse markten, +12,6% ten opzichte van +11,6% voor de overige Europese steden in het algemeen.

Bezoek aan Amsterdam in 2010 nieuw record bereikt

Het bezoek naar Amsterdam, zowel binnenlands als buitenlands - heeft zich in 2010 fors hersteld na de terugval als gevolg van de financiële en economische crisis. Als één van de eerste grote steden in Europa noteert de stijging van overnachtingen in Amsterdam alweer dubbele getallen: +13,6% voor heel 2010. De stijging geldt voor vrijwel alle geografische markten, maar de markten die extra bewerkt werden in de afgelopen twee jaar (mogelijk door een extra impuls) tonen een hoger percentage.   

Bezoekers uit alle belangrijke hoofdmarkten namen toe. De Spaanse en Italiaanse markt elk met respectievelijk 23% en 26%. Hierbij moet vermeld worden, dat er vorig jaar nog een daling van het aantal overnachtingen voor deze beide landen zichtbaar was. Maar ook de landen die het vorig jaar al goed deden zoals de Nederlandse, Duitse en Franse markt zijn hebben dit jaar deze stijging gecontinueerd. Op deze markten waren ook de extra impulsinvesteringen gericht.

Alle drie de sectoren, musea, attracties & schiphol, registreren gemiddeld een stijging in 2010 ten opzichte van het voorgaande jaar.
De gevolgen van de aswolk laten zich duidelijk zien in de maand april, waarbij de Schipholaankomsten in die maand negatief gaan qua groei, met duidelijke effecten op musea en attracties, maar de groei in overnachtingen weliswaar iets terugvalt, maar nog steeds positief blijft door gestrande reizigers. Een ander opmerkelijk gegeven is de terugval in juli, de maand van het WK voetbal. Dit is een bekend neveneffect van dit evenement. Ook december toont een sterke terugval van aankomende passagiers.

ATCB kan door haar actieve samenwerking met European Cities Marketing haar resultaten vergelijken met de resultaten van concurrente steden. Uit deze vergelijking blijkt dat Amsterdam relatief ten opzichte van haar concurrenten goed gepresteerd heeft in 2010 op de buitenlandse markten, +12,6% ten opzichte van +11,6% voor de overige Europese steden in het algemeen.

Barometer waarde 5,8%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen in stad Gemiddeld
Januari 29,9 % 1,3 % 7,2 % 8,8 % 11,6 %
Februari -1,0 % -3,7 % 10,0 % 15,5 % 5,6 %
Maart -1,9 % 1,7 % 10,4 % 15,3 % 6,2 %
April -5,8 % -3,8 % -14,0 % 8,4 % -3,3 %
Mei 0,1 % -0,9 % 9,7 % 10,3 % 4,9 %
Juni -0,5 % 0,4 % 6,9 % 15,8 % 5,6 %
Juli -5,4 % 1,5 % 5,6 % 11,7 % 3,2 %
Augustus 6,3 % 14,0 % 5,8 % 15,6 % 8,7 %
September 1,3 % 10,8 % 9,8 % 18,4 % 8,7 %
Oktober 4,8 % 13,4 % 11,8 % 18,0 % 10,3 %
November -3,0 % 10,3 % 12,5 % 15,0 % 7,4 %
December -6,0 % -0,2 % 10,1 % 9,3 % 3,3 %
Totaal 0,7 % 3,9 % 7,0 % 13,6 % 5,8 %
   
1e Kwartaal 6,7 % -0,2 % 9,3 % 13,4 % 7,3 %
2e Kwartaal -2,3 % -1,6 % 1,4 % 11,4 % 2,4 %
3e Kwartaal 0,9 % 8,7 % 6,9 % 15,1 % 6,8 %
4e Kwartaal -0,7 % 8,7 % 11,6 % 14,4 % 7,4 %