Visitor Insight - 2014 t.o.v. 2013

Visitor Insight - 2014 t.o.v. 2013

2014, een jaar met groei!

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in 2014 gegroeid met 11,3%. Het aantal overnachtingen van internationale bezoekers steeg met 12,3% en het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers met 8,5%. Amsterdam is, na Madrid, de snelste groeier in de ECM top 10 van Europese steden wanneer er wordt gekeken naar overnachtingen van internationale bezoekers. De groei van 3% per jaar, zoals vastgesteld in het dashboard Citymarketing 2012-2018, wordt in 2014 dus ruimschoots gehaald. Het eerste kwartaal van 2014 laat de meeste groei zien in het aantal nationale en internationale overnachtingen, namelijk 13,3%. De groei gedurende deze periode werd met name gefaciliteerd door een bezettingsgraad die lager dan gemiddeld lag.

De overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam zijn 2014 significant gestegen. Duitsland (19,1%), het Verenigd Koninkrijk (15,5%) en Italië (13,3%) laten een sterke groei zien ten opzichte van 2013. De Verenigde Staten (+11%), Frankrijk (+10,9%), Spanje (+4,1%) en België (+7%) doen het ook goed. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gestegen met +8,5%. Hiermee groeit het totaal aantal hotelovernachtingen in Amsterdam harder dan het gemiddelde van alle concurrerende Europese steden in de kernmarkten van Amsterdam. Alleen op de Spaanse markt heeft het gemiddelde van de Europese steden een grotere groei dan Amsterdam. Op de Spaanse markt groeide het gemiddelde van de Europese steden met 8.8% terwijl Amsterdam groeide met 3,9%.

Bezoekers uit de kansmarkten laten tot en met november van 2014 verschillende trends zien. India (+32,1%), Turkije (+16,3%) en Zuid-Korea (+16,7%) groeien het hardst. Daarnaast laten ook Brazilië, Australië en Indonesië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +15%, +11,1% en +14,3%. Rusland, China en Japan laten echter een afname zien. Het aantal overnachtingen in Amsterdam vanuit Rusland, China en Japan zijn afgenomen ten opzichte van 2013. Rusland liet een daling van -3,8% zien, Japan -4,7% en China -5,5%. De crisis in de Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel hebben met name in het laatste kwartaal van 2014 een negatieve invloed gehad op het aantal overnachtingen van bezoekers uit Rusland. Er wordt verwacht dat deze negatieve trend niet snel zal veranderen in 2015. In Japan gaat het minder goed met de economie, dit is een reden voor een afname in het aantal overnachtingen. De bezoekers uit China kiezen er steeds meer voor om te overnachten in de metropool. Het aantal overnachtingen in Amsterdam door Chinese bezoekers daalt, maar er is een sterke stijging te zien in het aantal overnachtingen door Chinese bezoekers in de metropool.

In lijn met de eerste maanden van 2014 laat het aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in 2014 een sterke stijging zien (+11,3%). De toeristische overnachtingen laten een groei van 12,3% zien ten opzichte van 2014, het aantal zakelijke overnachtingen een stijging van 8,5%. In het eerste kwartaal liet de zakelijke markt een sterkere groei zien dan de toeristische markt, +16,1% tegenover +11,6%. In het tweede en derde kwartaal was er sprake van een sterkere groei op de toeristische markt. 2013 was een succesvol jaar voor de zakelijke markt. In het derde kwartaal waren er grote internationale congressen zoals het ECCO congres. Het derde kwartaal in 2014 laat daardoor een kleine daling van -1,6% zien. Het gaat goed met het aantal zakelijke bijeenkomsten in Amsterdam. In vergelijking met 2013 is er een groei van 9% in het aantal congressen.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in 2014 een flinke toename zien. In tegenstelling tot voorgaande jaren was er in 2014 in geen enkele maand sprake van een daling in het aantal overnachtingen ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 2% en het aantal internationale overnachtingen met 11,8% ten opzicht van 2013. Internationale bezoekers weten de metropool dus steeds beter te vinden.

Musea en attracties hebben in 2014 beiden groei laten zien. Het aantal museumbezoeken in Amsterdam steeg met 3,4% ten opzichte van 2013. Het aantal attractiebezoeken steeg met 3,6% ten opzichte van 2013. 2014 was ook een goed jaar voor het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol. In vergelijking met 2013 kwamen er 7% meer buitenlandse passagiers aan op de luchthaven.

2014, een jaar met groei!

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in 2014 gegroeid met 11,3%. Het aantal overnachtingen van internationale bezoekers steeg met 12,3% en het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers met 8,5%. Amsterdam is, na Madrid, de snelste groeier in de ECM top 10 van Europese steden wanneer er wordt gekeken naar overnachtingen van internationale bezoekers. De groei van 3% per jaar, zoals vastgesteld in het dashboard Citymarketing 2012-2018, wordt in 2014 dus ruimschoots gehaald. Het eerste kwartaal van 2014 laat de meeste groei zien in het aantal nationale en internationale overnachtingen, namelijk 13,3%. De groei gedurende deze periode werd met name gefaciliteerd door een bezettingsgraad die lager dan gemiddeld lag.

De overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam zijn 2014 significant gestegen. Duitsland (19,1%), het Verenigd Koninkrijk (15,5%) en Italië (13,3%) laten een sterke groei zien ten opzichte van 2013. De Verenigde Staten (+11%), Frankrijk (+10,9%), Spanje (+4,1%) en België (+7%) doen het ook goed. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gestegen met +8,5%. Hiermee groeit het totaal aantal hotelovernachtingen in Amsterdam harder dan het gemiddelde van alle concurrerende Europese steden in de kernmarkten van Amsterdam. Alleen op de Spaanse markt heeft het gemiddelde van de Europese steden een grotere groei dan Amsterdam. Op de Spaanse markt groeide het gemiddelde van de Europese steden met 8.8% terwijl Amsterdam groeide met 3,9%.

Bezoekers uit de kansmarkten laten tot en met november van 2014 verschillende trends zien. India (+32,1%), Turkije (+16,3%) en Zuid-Korea (+16,7%) groeien het hardst. Daarnaast laten ook Brazilië, Australië en Indonesië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +15%, +11,1% en +14,3%. Rusland, China en Japan laten echter een afname zien. Het aantal overnachtingen in Amsterdam vanuit Rusland, China en Japan zijn afgenomen ten opzichte van 2013. Rusland liet een daling van -3,8% zien, Japan -4,7% en China -5,5%. De crisis in de Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel hebben met name in het laatste kwartaal van 2014 een negatieve invloed gehad op het aantal overnachtingen van bezoekers uit Rusland. Er wordt verwacht dat deze negatieve trend niet snel zal veranderen in 2015. In Japan gaat het minder goed met de economie, dit is een reden voor een afname in het aantal overnachtingen. De bezoekers uit China kiezen er steeds meer voor om te overnachten in de metropool. Het aantal overnachtingen in Amsterdam door Chinese bezoekers daalt, maar er is een sterke stijging te zien in het aantal overnachtingen door Chinese bezoekers in de metropool.

In lijn met de eerste maanden van 2014 laat het aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in 2014 een sterke stijging zien (+11,3%). De toeristische overnachtingen laten een groei van 12,3% zien ten opzichte van 2014, het aantal zakelijke overnachtingen een stijging van 8,5%. In het eerste kwartaal liet de zakelijke markt een sterkere groei zien dan de toeristische markt, +16,1% tegenover +11,6%. In het tweede en derde kwartaal was er sprake van een sterkere groei op de toeristische markt. 2013 was een succesvol jaar voor de zakelijke markt. In het derde kwartaal waren er grote internationale congressen zoals het ECCO congres. Het derde kwartaal in 2014 laat daardoor een kleine daling van -1,6% zien. Het gaat goed met het aantal zakelijke bijeenkomsten in Amsterdam. In vergelijking met 2013 is er een groei van 9% in het aantal congressen.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in 2014 een flinke toename zien. In tegenstelling tot voorgaande jaren was er in 2014 in geen enkele maand sprake van een daling in het aantal overnachtingen ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 2% en het aantal internationale overnachtingen met 11,8% ten opzicht van 2013. Internationale bezoekers weten de metropool dus steeds beter te vinden.

Musea en attracties hebben in 2014 beiden groei laten zien. Het aantal museumbezoeken in Amsterdam steeg met 3,4% ten opzichte van 2013. Het aantal attractiebezoeken steeg met 3,6% ten opzichte van 2013. 2014 was ook een goed jaar voor het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol. In vergelijking met 2013 kwamen er 7% meer buitenlandse passagiers aan op de luchthaven.

2014, een jaar met groei!

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in 2014 gegroeid met 11,3%. Het aantal overnachtingen van internationale bezoekers steeg met 12,3% en het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers met 8,5%. Amsterdam is, na Madrid, de snelste groeier in de ECM top 10 van Europese steden wanneer er wordt gekeken naar overnachtingen van internationale bezoekers. De groei van 3% per jaar, zoals vastgesteld in het dashboard Citymarketing 2012-2018, wordt in 2014 dus ruimschoots gehaald. Het eerste kwartaal van 2014 laat de meeste groei zien in het aantal nationale en internationale overnachtingen, namelijk 13,3%. De groei gedurende deze periode werd met name gefaciliteerd door een bezettingsgraad die lager dan gemiddeld lag.

De overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam zijn 2014 significant gestegen. Duitsland (19,1%), het Verenigd Koninkrijk (15,5%) en Italië (13,3%) laten een sterke groei zien ten opzichte van 2013. De Verenigde Staten (+11%), Frankrijk (+10,9%), Spanje (+4,1%) en België (+7%) doen het ook goed. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gestegen met +8,5%. Hiermee groeit het totaal aantal hotelovernachtingen in Amsterdam harder dan het gemiddelde van alle concurrerende Europese steden in de kernmarkten van Amsterdam. Alleen op de Spaanse markt heeft het gemiddelde van de Europese steden een grotere groei dan Amsterdam. Op de Spaanse markt groeide het gemiddelde van de Europese steden met 8.8% terwijl Amsterdam groeide met 3,9%.

Bezoekers uit de kansmarkten laten tot en met november van 2014 verschillende trends zien. India (+32,1%), Turkije (+16,3%) en Zuid-Korea (+16,7%) groeien het hardst. Daarnaast laten ook Brazilië, Australië en Indonesië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +15%, +11,1% en +14,3%. Rusland, China en Japan laten echter een afname zien. Het aantal overnachtingen in Amsterdam vanuit Rusland, China en Japan zijn afgenomen ten opzichte van 2013. Rusland liet een daling van -3,8% zien, Japan -4,7% en China -5,5%. De crisis in de Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel hebben met name in het laatste kwartaal van 2014 een negatieve invloed gehad op het aantal overnachtingen van bezoekers uit Rusland. Er wordt verwacht dat deze negatieve trend niet snel zal veranderen in 2015. In Japan gaat het minder goed met de economie, dit is een reden voor een afname in het aantal overnachtingen. De bezoekers uit China kiezen er steeds meer voor om te overnachten in de metropool. Het aantal overnachtingen in Amsterdam door Chinese bezoekers daalt, maar er is een sterke stijging te zien in het aantal overnachtingen door Chinese bezoekers in de metropool.

In lijn met de eerste maanden van 2014 laat het aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in 2014 een sterke stijging zien (+11,3%). De toeristische overnachtingen laten een groei van 12,3% zien ten opzichte van 2014, het aantal zakelijke overnachtingen een stijging van 8,5%. In het eerste kwartaal liet de zakelijke markt een sterkere groei zien dan de toeristische markt, +16,1% tegenover +11,6%. In het tweede en derde kwartaal was er sprake van een sterkere groei op de toeristische markt. 2013 was een succesvol jaar voor de zakelijke markt. In het derde kwartaal waren er grote internationale congressen zoals het ECCO congres. Het derde kwartaal in 2014 laat daardoor een kleine daling van -1,6% zien. Het gaat goed met het aantal zakelijke bijeenkomsten in Amsterdam. In vergelijking met 2013 is er een groei van 9% in het aantal congressen.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in 2014 een flinke toename zien. In tegenstelling tot voorgaande jaren was er in 2014 in geen enkele maand sprake van een daling in het aantal overnachtingen ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 2% en het aantal internationale overnachtingen met 11,8% ten opzicht van 2013. Internationale bezoekers weten de metropool dus steeds beter te vinden.

Musea en attracties hebben in 2014 beiden groei laten zien. Het aantal museumbezoeken in Amsterdam steeg met 3,4% ten opzichte van 2013. Het aantal attractiebezoeken steeg met 3,6% ten opzichte van 2013. 2014 was ook een goed jaar voor het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol. In vergelijking met 2013 kwamen er 7% meer buitenlandse passagiers aan op de luchthaven.

2014, een jaar met groei!

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in 2014 gegroeid met 11,3%. Het aantal overnachtingen van internationale bezoekers steeg met 12,3% en het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers met 8,5%. Amsterdam is, na Madrid, de snelste groeier in de ECM top 10 van Europese steden wanneer er wordt gekeken naar overnachtingen van internationale bezoekers. De groei van 3% per jaar, zoals vastgesteld in het dashboard Citymarketing 2012-2018, wordt in 2014 dus ruimschoots gehaald. Het eerste kwartaal van 2014 laat de meeste groei zien in het aantal nationale en internationale overnachtingen, namelijk 13,3%. De groei gedurende deze periode werd met name gefaciliteerd door een bezettingsgraad die lager dan gemiddeld lag.

De overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam zijn 2014 significant gestegen. Duitsland (19,1%), het Verenigd Koninkrijk (15,5%) en Italië (13,3%) laten een sterke groei zien ten opzichte van 2013. De Verenigde Staten (+11%), Frankrijk (+10,9%), Spanje (+4,1%) en België (+7%) doen het ook goed. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gestegen met +8,5%. Hiermee groeit het totaal aantal hotelovernachtingen in Amsterdam harder dan het gemiddelde van alle concurrerende Europese steden in de kernmarkten van Amsterdam. Alleen op de Spaanse markt heeft het gemiddelde van de Europese steden een grotere groei dan Amsterdam. Op de Spaanse markt groeide het gemiddelde van de Europese steden met 8.8% terwijl Amsterdam groeide met 3,9%.

Bezoekers uit de kansmarkten laten tot en met november van 2014 verschillende trends zien. India (+32,1%), Turkije (+16,3%) en Zuid-Korea (+16,7%) groeien het hardst. Daarnaast laten ook Brazilië, Australië en Indonesië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +15%, +11,1% en +14,3%. Rusland, China en Japan laten echter een afname zien. Het aantal overnachtingen in Amsterdam vanuit Rusland, China en Japan zijn afgenomen ten opzichte van 2013. Rusland liet een daling van -3,8% zien, Japan -4,7% en China -5,5%. De crisis in de Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel hebben met name in het laatste kwartaal van 2014 een negatieve invloed gehad op het aantal overnachtingen van bezoekers uit Rusland. Er wordt verwacht dat deze negatieve trend niet snel zal veranderen in 2015. In Japan gaat het minder goed met de economie, dit is een reden voor een afname in het aantal overnachtingen. De bezoekers uit China kiezen er steeds meer voor om te overnachten in de metropool. Het aantal overnachtingen in Amsterdam door Chinese bezoekers daalt, maar er is een sterke stijging te zien in het aantal overnachtingen door Chinese bezoekers in de metropool.

In lijn met de eerste maanden van 2014 laat het aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in 2014 een sterke stijging zien (+11,3%). De toeristische overnachtingen laten een groei van 12,3% zien ten opzichte van 2014, het aantal zakelijke overnachtingen een stijging van 8,5%. In het eerste kwartaal liet de zakelijke markt een sterkere groei zien dan de toeristische markt, +16,1% tegenover +11,6%. In het tweede en derde kwartaal was er sprake van een sterkere groei op de toeristische markt. 2013 was een succesvol jaar voor de zakelijke markt. In het derde kwartaal waren er grote internationale congressen zoals het ECCO congres. Het derde kwartaal in 2014 laat daardoor een kleine daling van -1,6% zien. Het gaat goed met het aantal zakelijke bijeenkomsten in Amsterdam. In vergelijking met 2013 is er een groei van 9% in het aantal congressen.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in 2014 een flinke toename zien. In tegenstelling tot voorgaande jaren was er in 2014 in geen enkele maand sprake van een daling in het aantal overnachtingen ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 2% en het aantal internationale overnachtingen met 11,8% ten opzicht van 2013. Internationale bezoekers weten de metropool dus steeds beter te vinden.

Musea en attracties hebben in 2014 beiden groei laten zien. Het aantal museumbezoeken in Amsterdam steeg met 3,4% ten opzichte van 2013. Het aantal attractiebezoeken steeg met 3,6% ten opzichte van 2013. 2014 was ook een goed jaar voor het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol. In vergelijking met 2013 kwamen er 7% meer buitenlandse passagiers aan op de luchthaven.

Barometer waarde 5,6%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen Gemiddeld
Januari 28,9 % 15,2 % 6,7 % 8,8 % 13,0 %
Februari 8,6 % 3,0 % 8,0 % 21,7 % 9,9 %
Maart 19,9 % 3,1 % 7,8 % 9,2 % 9,6 %
April 24,8 % 21,7 % 7,9 % 16,7 % 15,1 %
Mei -5,4 % -3,8 % 5,1 % 2,8 % 0,1 %
Juni -1,2 % 4,3 % 7,1 % 11,5 % 4,9 %
Juli -5,9 % -6,4 % 5,5 % 7,9 % 1,1 %
Augustus 1,2 % -4,0 % 8,3 % 7,9 % 3,9 %
September -2,2 % 2,1 % 5,8 % 14,3 % 4,8 %
Oktober -4,0 % 4,6 % 7,7 % 11,5 % 4,4 %
November -3,0 % -4,1 % 7,1 % 11,9 % 3,5 %
December -5,1 % 3,0 % 8,5 % 18,0 % 5,7 %
Totaal 2,9 % 2,5 % 7,0 % 11,3 % 5,6 %
   
1e Kwartaal 18,7 % 6,3 % 7,5 % 12,7 % 10,5 %
2e Kwartaal 4,5 % 6,9 % 6,6 % 9,9 % 6,1 %
3e Kwartaal -2,1 % -3,2 % 6,6 % 9,8 % 3,2 %
4e Kwartaal -4,0 % 1,6 % 7,8 % 13,6 % 4,5 %