Visitor Insight - 2015 t.o.v. 2014

Visitor Insight - 2015 t.o.v. 2014

Groei zet door in 2015

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste tien maanden van  2015 met 3,2% gegroeid. Deze groei is het resultaat van het aantal overnachtingen van internationale bezoekers dat steeg met 4,3%. Het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers is namelijk met -2,0% gedaald in deze periode. Het eerste kwartaal (het laagseizoen in Amsterdam) laten de meeste groei zien ten opzichte van 2014, zowel 6,4% groei voor het aantal internationale als Nederlandse bezoekers. De maanden juli en augustus laten voor het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers sterke dalingen zien van respectievelijk -10,8% en -15,2%, terwijl er sprake is van groei onder de internationale bezoekers, namelijk 7,6% en 2,4%. Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam blijft toenemen, maar minder snel dan in voorgaande jaren. Zo was er in de eerste tien maanden van 2014 sprake van 10,7% groei ten opzichte van 2013.

De groeipercentages van het aantal overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam vertonen in de eerste tien maanden van 2015 wisselende trends. Duitsland (7,5%), het Verenigd Koninkrijk (6,3%), Spanje (6,7%) en Italië (4,1%) laten in de eerste tien maanden van 2015 een sterke groei zien ten opzichte van 2014. Het aantal overnachtingen van bezoekers uit de Verenigde Staten steeg met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. België en Frankrijk laten vrij sterke dalingen zien van respectievelijk -9,2% en    -3,1%. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gedaald met -2,0% ten opzicht van 2014.  

Net als bezoekers uit de kernmarkten laten de groeipercentages van de bezoekers uit de kansmarkten ook verschillende trends zien in de eerste tien maanden van 2015. Indonesië (+33,3%) en China (+32,8%) en groeien het hardst. Daarnaast laten ook India, Zuid-Korea, Turkije en Brazilië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +21,3%, +20,0%, +19,6% en +16,1%. De kansmarkten Australië (-1,6%), Japan (-5,8%) en Rusland (-28,1%) lieten een afname in het aantal overnachtingen zien. De sterke daling van overnachtingen van Russische bezoekers wordt veroorzaakt door de crisis in Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel. Deze trend zette in het laatste kwartaal van 2014 in, en zet zich gedurende 2015 voort.

Het totaal aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in het eerste tien maanden van 2015 stijgt met 3,2%. Er zijn echter wisselende trends te zien tussen de toeristische en zakelijke overnachtingen. Het aantal toeristische overnachtingen is in de eerste tien maanden van 2015 gestegen met 6,7%, terwijl het aantal zakelijke overnachtingen is gedaald met 2,8% ten opzichte van 2014. Met een sterkste daling van 7,7% in de maand augustus.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in de eerste tien maanden van 2015 een toename van 2,5% zien. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 1,9% en het aantal internationale overnachtingen met 3,1% ten opzichte van 2014. In februari was de groei in het totaal aantal overnachtingen het grootst met 9,3%.

In 2015 is het aantal museumbezoeken toegenomen met 5,4% ten opzichte van  2014. Het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol is in 2015 ook gestegen, namelijk met 7,8%. Ook de attracties laten een kleine stijging zien van 2,3%, dit met name door een kleine eindsprint van het bezoek aan het einde van het jaar.

 

Groei zet door in 2015

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste tien maanden van  2015 met 3,2% gegroeid. Deze groei is het resultaat van het aantal overnachtingen van internationale bezoekers dat steeg met 4,3%. Het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers is namelijk met -2,0% gedaald in deze periode. Het eerste kwartaal (het laagseizoen in Amsterdam) laten de meeste groei zien ten opzichte van 2014, zowel 6,4% groei voor het aantal internationale als Nederlandse bezoekers. De maanden juli en augustus laten voor het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers sterke dalingen zien van respectievelijk -10,8% en -15,2%, terwijl er sprake is van groei onder de internationale bezoekers, namelijk 7,6% en 2,4%. Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam blijft toenemen, maar minder snel dan in voorgaande jaren. Zo was er in de eerste tien maanden van 2014 sprake van 10,7% groei ten opzichte van 2013.

De groeipercentages van het aantal overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam vertonen in de eerste tien maanden van 2015 wisselende trends. Duitsland (7,5%), het Verenigd Koninkrijk (6,3%), Spanje (6,7%) en Italië (4,1%) laten in de eerste tien maanden van 2015 een sterke groei zien ten opzichte van 2014. Het aantal overnachtingen van bezoekers uit de Verenigde Staten steeg met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. België en Frankrijk laten vrij sterke dalingen zien van respectievelijk -9,2% en    -3,1%. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gedaald met -2,0% ten opzicht van 2014.  

Net als bezoekers uit de kernmarkten laten de groeipercentages van de bezoekers uit de kansmarkten ook verschillende trends zien in de eerste tien maanden van 2015. Indonesië (+33,3%) en China (+32,8%) en groeien het hardst. Daarnaast laten ook India, Zuid-Korea, Turkije en Brazilië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +21,3%, +20,0%, +19,6% en +16,1%. De kansmarkten Australië (-1,6%), Japan (-5,8%) en Rusland (-28,1%) lieten een afname in het aantal overnachtingen zien. De sterke daling van overnachtingen van Russische bezoekers wordt veroorzaakt door de crisis in Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel. Deze trend zette in het laatste kwartaal van 2014 in, en zet zich gedurende 2015 voort.

Het totaal aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in het eerste tien maanden van 2015 stijgt met 3,2%. Er zijn echter wisselende trends te zien tussen de toeristische en zakelijke overnachtingen. Het aantal toeristische overnachtingen is in de eerste tien maanden van 2015 gestegen met 6,7%, terwijl het aantal zakelijke overnachtingen is gedaald met 2,8% ten opzichte van 2014. Met een sterkste daling van 7,7% in de maand augustus.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in de eerste tien maanden van 2015 een toename van 2,5% zien. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 1,9% en het aantal internationale overnachtingen met 3,1% ten opzichte van 2014. In februari was de groei in het totaal aantal overnachtingen het grootst met 9,3%.

In 2015 is het aantal museumbezoeken toegenomen met 5,4% ten opzichte van  2014. Het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol is in 2015 ook gestegen, namelijk met 7,8%. Ook de attracties laten een kleine stijging zien van 2,3%, dit met name door een kleine eindsprint van het bezoek aan het einde van het jaar.

 

Groei zet door in 2015

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste tien maanden van  2015 met 3,2% gegroeid. Deze groei is het resultaat van het aantal overnachtingen van internationale bezoekers dat steeg met 4,3%. Het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers is namelijk met -2,0% gedaald in deze periode. Het eerste kwartaal (het laagseizoen in Amsterdam) laten de meeste groei zien ten opzichte van 2014, zowel 6,4% groei voor het aantal internationale als Nederlandse bezoekers. De maanden juli en augustus laten voor het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers sterke dalingen zien van respectievelijk -10,8% en -15,2%, terwijl er sprake is van groei onder de internationale bezoekers, namelijk 7,6% en 2,4%. Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam blijft toenemen, maar minder snel dan in voorgaande jaren. Zo was er in de eerste tien maanden van 2014 sprake van 10,7% groei ten opzichte van 2013.

De groeipercentages van het aantal overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam vertonen in de eerste tien maanden van 2015 wisselende trends. Duitsland (7,5%), het Verenigd Koninkrijk (6,3%), Spanje (6,7%) en Italië (4,1%) laten in de eerste tien maanden van 2015 een sterke groei zien ten opzichte van 2014. Het aantal overnachtingen van bezoekers uit de Verenigde Staten steeg met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. België en Frankrijk laten vrij sterke dalingen zien van respectievelijk -9,2% en    -3,1%. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gedaald met -2,0% ten opzicht van 2014.  

Net als bezoekers uit de kernmarkten laten de groeipercentages van de bezoekers uit de kansmarkten ook verschillende trends zien in de eerste tien maanden van 2015. Indonesië (+33,3%) en China (+32,8%) en groeien het hardst. Daarnaast laten ook India, Zuid-Korea, Turkije en Brazilië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +21,3%, +20,0%, +19,6% en +16,1%. De kansmarkten Australië (-1,6%), Japan (-5,8%) en Rusland (-28,1%) lieten een afname in het aantal overnachtingen zien. De sterke daling van overnachtingen van Russische bezoekers wordt veroorzaakt door de crisis in Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel. Deze trend zette in het laatste kwartaal van 2014 in, en zet zich gedurende 2015 voort.

Het totaal aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in het eerste tien maanden van 2015 stijgt met 3,2%. Er zijn echter wisselende trends te zien tussen de toeristische en zakelijke overnachtingen. Het aantal toeristische overnachtingen is in de eerste tien maanden van 2015 gestegen met 6,7%, terwijl het aantal zakelijke overnachtingen is gedaald met 2,8% ten opzichte van 2014. Met een sterkste daling van 7,7% in de maand augustus.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in de eerste tien maanden van 2015 een toename van 2,5% zien. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 1,9% en het aantal internationale overnachtingen met 3,1% ten opzichte van 2014. In februari was de groei in het totaal aantal overnachtingen het grootst met 9,3%.

In 2015 is het aantal museumbezoeken toegenomen met 5,4% ten opzichte van  2014. Het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol is in 2015 ook gestegen, namelijk met 7,8%. Ook de attracties laten een kleine stijging zien van 2,3%, dit met name door een kleine eindsprint van het bezoek aan het einde van het jaar.

 

Groei zet door in 2015

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste tien maanden van  2015 met 3,2% gegroeid. Deze groei is het resultaat van het aantal overnachtingen van internationale bezoekers dat steeg met 4,3%. Het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers is namelijk met -2,0% gedaald in deze periode. Het eerste kwartaal (het laagseizoen in Amsterdam) laten de meeste groei zien ten opzichte van 2014, zowel 6,4% groei voor het aantal internationale als Nederlandse bezoekers. De maanden juli en augustus laten voor het aantal overnachtingen van Nederlandse bezoekers sterke dalingen zien van respectievelijk -10,8% en -15,2%, terwijl er sprake is van groei onder de internationale bezoekers, namelijk 7,6% en 2,4%. Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam blijft toenemen, maar minder snel dan in voorgaande jaren. Zo was er in de eerste tien maanden van 2014 sprake van 10,7% groei ten opzichte van 2013.

De groeipercentages van het aantal overnachtingen van de kernmarkten van Amsterdam vertonen in de eerste tien maanden van 2015 wisselende trends. Duitsland (7,5%), het Verenigd Koninkrijk (6,3%), Spanje (6,7%) en Italië (4,1%) laten in de eerste tien maanden van 2015 een sterke groei zien ten opzichte van 2014. Het aantal overnachtingen van bezoekers uit de Verenigde Staten steeg met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. België en Frankrijk laten vrij sterke dalingen zien van respectievelijk -9,2% en    -3,1%. Het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt is gedaald met -2,0% ten opzicht van 2014.  

Net als bezoekers uit de kernmarkten laten de groeipercentages van de bezoekers uit de kansmarkten ook verschillende trends zien in de eerste tien maanden van 2015. Indonesië (+33,3%) en China (+32,8%) en groeien het hardst. Daarnaast laten ook India, Zuid-Korea, Turkije en Brazilië groei zien in het aantal overnachtingen in Amsterdam, met respectievelijke groeicijfers van +21,3%, +20,0%, +19,6% en +16,1%. De kansmarkten Australië (-1,6%), Japan (-5,8%) en Rusland (-28,1%) lieten een afname in het aantal overnachtingen zien. De sterke daling van overnachtingen van Russische bezoekers wordt veroorzaakt door de crisis in Oekraïne en de slechte koers van de Russische Roebel. Deze trend zette in het laatste kwartaal van 2014 in, en zet zich gedurende 2015 voort.

Het totaal aantal toeristische en zakelijke overnachtingen in het eerste tien maanden van 2015 stijgt met 3,2%. Er zijn echter wisselende trends te zien tussen de toeristische en zakelijke overnachtingen. Het aantal toeristische overnachtingen is in de eerste tien maanden van 2015 gestegen met 6,7%, terwijl het aantal zakelijke overnachtingen is gedaald met 2,8% ten opzichte van 2014. Met een sterkste daling van 7,7% in de maand augustus.

Het aantal overnachtingen in de metropool (exclusief Amsterdam) laat in de eerste tien maanden van 2015 een toename van 2,5% zien. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 1,9% en het aantal internationale overnachtingen met 3,1% ten opzichte van 2014. In februari was de groei in het totaal aantal overnachtingen het grootst met 9,3%.

In 2015 is het aantal museumbezoeken toegenomen met 5,4% ten opzichte van  2014. Het aantal aankomsten van buitenlandse passagiers op Schiphol is in 2015 ook gestegen, namelijk met 7,8%. Ook de attracties laten een kleine stijging zien van 2,3%, dit met name door een kleine eindsprint van het bezoek aan het einde van het jaar.

 

Barometer waarde 4,3%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen Gemiddeld
Januari -9,5 % 1,4 % 7,1 % 9,2 % 1,9 %
Februari 3,4 % 4,6 % 7,8 % 9,1 % 5,6 %
Maart 4,0 % -9,1 % 5,1 % 2,6 % 1,8 %
April 5,5 % -9,4 % 6,4 % 5,0 % 3,1 %
Mei 14,7 % 11,0 % 9,6 % 0,6 % 7,6 %
Juni 3,5 % -5,4 % 6,9 % 2,3 % 2,5 %
Juli 13,0 % 9,2 % 10,3 % 5,9 % 8,4 %
Augustus -1,0 % -0,3 % 5,3 % -0,5 % 0,9 %
September 4,8 % 5,7 % 6,8 % 0,0 % 3,6 %
Oktober 10,6 % 5,0 % 6,4 % 1,0 % 5,1 %
November -0,2 % 4,8 % 11,8 % 0,0 % 3,5 %
December 15,1 % 14,7 % 10,8 % 3,2 % 9,1 %
Totaal 5,4 % 2,3 % 7,8 % 2,9 % 4,3 %
   
1e Kwartaal -0,5 % -1,8 % 6,6 % 6,7 % 3,0 %
2e Kwartaal 8,0 % -1,5 % 7,7 % 2,6 % 4,4 %
3e Kwartaal 5,1 % 4,5 % 7,5 % 1,8 % 4,1 %
4e Kwartaal 8,3 % 8,1 % 9,3 % 1,4 % 5,8 %