Visitor Insight - 2017 t.o.v. 2016

Visitor Insight - 2017 t.o.v. 2016

2017: Een vliegende start?

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in januari met 9,1% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal internationale overnachtingen steeg met 11,2% en het aantal nationale bezoekers nam toe met 0,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in januari 2017 toe, namelijk met 6,3% (t.o.v. januari 2016). Wanneer er gefocust wordt op hotelovernachtingen van bezoekers uit de kernmarkten, dan is er veel groei te zien in het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+20,6%), Duitsland (+18,8%), het Verenigd Koninkrijk (+14,5%), België (+11,5%) en Italië (+9,2%). Het aantal overnachtingen van Spaanse bezoekers bleef gelijk. Er is een daling te zien in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk (-3,8%) ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Bezoekers vanuit de kansmarkten vertonen wisselende trends. Er waren minder bezoekers uit Brazilië (-11,8%) en Australië (-5,9%). Het aantal bezoekers uit Rusland en China nam daarentegen fors toe, respectievelijk met 36,4% en 30,8%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal buitenlandse aankomsten op Schiphol is in het eerste kwartaal van 2017 met 10,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is toegenomen. Het aantal bezoeken is met 9,3% gestegen (t.o.v. dezelfde periode in 2016). Het aantal bezoeken aan musea daalde in het eerste kwartaal met 1,1%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in januari met 12,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg met 11,2% en van internationale bezoekers met 12,9%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Toch is de groei in het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt forser dan in Amsterdam.

2017: Een vliegende start?

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in januari met 9,1% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal internationale overnachtingen steeg met 11,2% en het aantal nationale bezoekers nam toe met 0,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in januari 2017 toe, namelijk met 6,3% (t.o.v. januari 2016). Wanneer er gefocust wordt op hotelovernachtingen van bezoekers uit de kernmarkten, dan is er veel groei te zien in het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+20,6%), Duitsland (+18,8%), het Verenigd Koninkrijk (+14,5%), België (+11,5%) en Italië (+9,2%). Het aantal overnachtingen van Spaanse bezoekers bleef gelijk. Er is een daling te zien in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk (-3,8%) ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Bezoekers vanuit de kansmarkten vertonen wisselende trends. Er waren minder bezoekers uit Brazilië (-11,8%) en Australië (-5,9%). Het aantal bezoekers uit Rusland en China nam daarentegen fors toe, respectievelijk met 36,4% en 30,8%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal buitenlandse aankomsten op Schiphol is in het eerste kwartaal van 2017 met 10,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is toegenomen. Het aantal bezoeken is met 9,3% gestegen (t.o.v. dezelfde periode in 2016). Het aantal bezoeken aan musea daalde in het eerste kwartaal met 1,1%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in januari met 12,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg met 11,2% en van internationale bezoekers met 12,9%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Toch is de groei in het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt forser dan in Amsterdam.

2017: Een vliegende start?

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in januari met 9,1% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal internationale overnachtingen steeg met 11,2% en het aantal nationale bezoekers nam toe met 0,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in januari 2017 toe, namelijk met 6,3% (t.o.v. januari 2016). Wanneer er gefocust wordt op hotelovernachtingen van bezoekers uit de kernmarkten, dan is er veel groei te zien in het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+20,6%), Duitsland (+18,8%), het Verenigd Koninkrijk (+14,5%), België (+11,5%) en Italië (+9,2%). Het aantal overnachtingen van Spaanse bezoekers bleef gelijk. Er is een daling te zien in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk (-3,8%) ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Bezoekers vanuit de kansmarkten vertonen wisselende trends. Er waren minder bezoekers uit Brazilië (-11,8%) en Australië (-5,9%). Het aantal bezoekers uit Rusland en China nam daarentegen fors toe, respectievelijk met 36,4% en 30,8%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal buitenlandse aankomsten op Schiphol is in het eerste kwartaal van 2017 met 10,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is toegenomen. Het aantal bezoeken is met 9,3% gestegen (t.o.v. dezelfde periode in 2016). Het aantal bezoeken aan musea daalde in het eerste kwartaal met 1,1%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in januari met 12,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg met 11,2% en van internationale bezoekers met 12,9%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Toch is de groei in het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt forser dan in Amsterdam.

2017: Een vliegende start?

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in januari met 9,1% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal internationale overnachtingen steeg met 11,2% en het aantal nationale bezoekers nam toe met 0,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in januari 2017 toe, namelijk met 6,3% (t.o.v. januari 2016). Wanneer er gefocust wordt op hotelovernachtingen van bezoekers uit de kernmarkten, dan is er veel groei te zien in het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+20,6%), Duitsland (+18,8%), het Verenigd Koninkrijk (+14,5%), België (+11,5%) en Italië (+9,2%). Het aantal overnachtingen van Spaanse bezoekers bleef gelijk. Er is een daling te zien in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk (-3,8%) ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Bezoekers vanuit de kansmarkten vertonen wisselende trends. Er waren minder bezoekers uit Brazilië (-11,8%) en Australië (-5,9%). Het aantal bezoekers uit Rusland en China nam daarentegen fors toe, respectievelijk met 36,4% en 30,8%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal buitenlandse aankomsten op Schiphol is in het eerste kwartaal van 2017 met 10,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is toegenomen. Het aantal bezoeken is met 9,3% gestegen (t.o.v. dezelfde periode in 2016). Het aantal bezoeken aan musea daalde in het eerste kwartaal met 1,1%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in januari met 12,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg met 11,2% en van internationale bezoekers met 12,9%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Toch is de groei in het aantal hotelovernachtingen op de binnenlandse markt forser dan in Amsterdam.

Barometer waarde 7,0%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen in stad Gemiddeld
Januari 3,4 % 21,1 % 13,0 % 9,1 % 9,0 %
Februari 1,2 % 13,6 % 6,9 % 3,7 %
Maart -6,5 % -2,5 % 10,5 % 0,7 %
April 10,7 % 17,6 % 11,6 % 7,8 %
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
Totaal 2,4 % 11,8 % 10,6 % 9,1 % 7,0 %
   
1e Kwartaal -1,1 % 9,3 % 10,1 % 3,4 %
2e Kwartaal
3e Kwartaal
4e Kwartaal