Visitor Insight - 2017 t.o.v. 2016

Visitor Insight - 2017 t.o.v. 2016

2017: Stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste acht maanden van 2017 met 11,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,9% en het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland nam toe met 7,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste acht maanden van 2017 toe, namelijk met 10,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.

Kijkend naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+28,3%), Duitsland (+13,6%) Italië (+8,4%) en het Verenigd Koninkrijk (+7,0%). Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk en Spanje nam met respectievelijk 2,4% en 1,1% ook licht toe.
Een daling zien wij in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit België. Deze daalde met 3,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de zogeheten kansmarkten neemt flink toe. De Russische bezoekers keren na een periode van aanzienlijke daling weer terug. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste acht maanden 2017 met 45,4% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, respectievelijk met 26,8% en 26,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met een stijging van respectievelijk 15,9% en 6,0%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in de eerste tien maanden van 2017 met 9,0% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is met 22,6% gestegen in de eerste tien maanden van 2017 ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in de eerste tien maanden met 2,7%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in de eerste acht maanden van 2017 met 7,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers daalde licht met 0,1%, maar van internationale bezoekers steeg deze met 14,2%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

2017: Stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste acht maanden van 2017 met 11,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,9% en het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland nam toe met 7,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste acht maanden van 2017 toe, namelijk met 10,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.

Kijkend naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+28,3%), Duitsland (+13,6%) Italië (+8,4%) en het Verenigd Koninkrijk (+7,0%). Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk en Spanje nam met respectievelijk 2,4% en 1,1% ook licht toe.
Een daling zien wij in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit België. Deze daalde met 3,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de zogeheten kansmarkten neemt flink toe. De Russische bezoekers keren na een periode van aanzienlijke daling weer terug. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste acht maanden 2017 met 45,4% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, respectievelijk met 26,8% en 26,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met een stijging van respectievelijk 15,9% en 6,0%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in de eerste tien maanden van 2017 met 9,0% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is met 22,6% gestegen in de eerste tien maanden van 2017 ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in de eerste tien maanden met 2,7%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in de eerste acht maanden van 2017 met 7,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers daalde licht met 0,1%, maar van internationale bezoekers steeg deze met 14,2%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

2017: Stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste acht maanden van 2017 met 11,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,9% en het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland nam toe met 7,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste acht maanden van 2017 toe, namelijk met 10,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.

Kijkend naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+28,3%), Duitsland (+13,6%) Italië (+8,4%) en het Verenigd Koninkrijk (+7,0%). Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk en Spanje nam met respectievelijk 2,4% en 1,1% ook licht toe.
Een daling zien wij in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit België. Deze daalde met 3,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de zogeheten kansmarkten neemt flink toe. De Russische bezoekers keren na een periode van aanzienlijke daling weer terug. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste acht maanden 2017 met 45,4% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, respectievelijk met 26,8% en 26,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met een stijging van respectievelijk 15,9% en 6,0%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in de eerste tien maanden van 2017 met 9,0% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is met 22,6% gestegen in de eerste tien maanden van 2017 ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in de eerste tien maanden met 2,7%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in de eerste acht maanden van 2017 met 7,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers daalde licht met 0,1%, maar van internationale bezoekers steeg deze met 14,2%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

2017: Stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste acht maanden van 2017 met 11,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,9% en het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland nam toe met 7,5%. Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste acht maanden van 2017 toe, namelijk met 10,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.

Kijkend naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+28,3%), Duitsland (+13,6%) Italië (+8,4%) en het Verenigd Koninkrijk (+7,0%). Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit Frankrijk en Spanje nam met respectievelijk 2,4% en 1,1% ook licht toe.
Een daling zien wij in het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit België. Deze daalde met 3,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de zogeheten kansmarkten neemt flink toe. De Russische bezoekers keren na een periode van aanzienlijke daling weer terug. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste acht maanden 2017 met 45,4% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, respectievelijk met 26,8% en 26,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met een stijging van respectievelijk 15,9% en 6,0%.

 Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in de eerste tien maanden van 2017 met 9,0% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is met 22,6% gestegen in de eerste tien maanden van 2017 ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in de eerste tien maanden met 2,7%.

 Ontwikkelingen in de regio

Het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) is in de eerste acht maanden van 2017 met 7,3% gestegen tegenover dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers daalde licht met 0,1%, maar van internationale bezoekers steeg deze met 14,2%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

Barometer waarde 8,8%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen in stad Gemiddeld
Januari 3,4 % 25,2 % 13,0 % 9,1 % 9,5 %
Februari 1,3 % 13,4 % 6,9 % 5,9 % 5,2 %
Maart -6,3 % 9,5 % 10,5 % 6,4 % 3,9 %
April 11,1 % 42,5 % 11,6 % 18,7 % 15,6 %
Mei -3,6 % 20,6 % 7,0 % 9,1 % 5,7 %
Juni 8,5 % 36,2 % 7,6 % 17,4 % 12,9 %
Juli 4,1 % 33,7 % 7,9 % 12,0 % 10,2 %
Augustus 8,4 % 34,7 % 8,5 % 10,1 % 11,1 %
September 2,6 % 3,3 % 9,2 % 14,0 % 6,9 %
Oktober -0,7 % -0,2 % 9,4 % 10,7 % 4,8 %
November 9,1 % 11,7 % 12,2 % 8,3 %
December -1,9 % 7,4 % 1,4 %
Totaal 3,1 % 22,9 % 9,1 % 11,5 % 8,8 %
   
1e Kwartaal -1,0 % 15,5 % 10,1 % 7,1 % 6,0 %
2e Kwartaal 5,2 % 32,8 % 8,6 % 14,9 % 11,3 %
3e Kwartaal 5,3 % 26,1 % 8,5 % 11,9 % 9,7 %
4e Kwartaal 1,8 % 9,5 % 2,8 %