Visitor Insight - 2012 t.o.v. 2008

Visitor Insight - 2012 t.o.v. 2008

Emilio Brizzi

Bezoekersstroom blijft op peil

De economische crisis heeft nog steeds een merkbaar effect op de toeristische marktsituatie in het gehele land en het buitenland. Amsterdam ontwikkelde zich in 2012 desalniettemin toch nog met een stijging van 0,4% in aangekomen gasten (buitenland -1,1%, Nederland +0,7%).

Ontwikkelingen in Amsterdam laten duidelijk zien dat de economische ontwikkelingen van de laatste jaren gevolgen hebben voor het toeristisch verblijfsbezoek. Voor Amsterdam laten de voorlopige CBS hotelcijfers van 2012 zien dat het aantal overnachtingen totaal steeg met bijna 1%; uit Nederland (-0,5%) en dat van buitenlandse bezoekers (+1%). De zakelijke overnachtingen daalden met 4,5 %.

Europa steeg met 6,4% in overnachtingen, daarbij aangevoerde door het Verenigd Koninkrijk en Oost Europa. Amsterdam wordt het meest bezocht door Nederlanders, Britten, Amerikanen, Duitsers, Italianen, Fransen en Spanjaarden. Daarna volgen al snel de BRIC landen.

De musea laten een relatief gunstiger trend zien met +9,4%. Grote tentoonstellingen zoals in het Van Gogh museum, maar ook de opening van het Stedelijk Museum en Eye zijn hier de oorzaak van. De attracties registreerden een plus van 3,3%. 

Bezoekersstroom blijft op peil

De economische crisis heeft nog steeds een merkbaar effect op de toeristische marktsituatie in het gehele land en het buitenland. Amsterdam ontwikkelde zich in 2012 desalniettemin toch nog met een stijging van 0,4% in aangekomen gasten (buitenland -1,1%, Nederland +0,7%).

Ontwikkelingen in Amsterdam laten duidelijk zien dat de economische ontwikkelingen van de laatste jaren gevolgen hebben voor het toeristisch verblijfsbezoek. Voor Amsterdam laten de voorlopige CBS hotelcijfers van 2012 zien dat het aantal overnachtingen totaal steeg met bijna 1%; uit Nederland (-0,5%) en dat van buitenlandse bezoekers (+1%). De zakelijke overnachtingen daalden met 4,5 %.

Europa steeg met 6,4% in overnachtingen, daarbij aangevoerde door het Verenigd Koninkrijk en Oost Europa. Amsterdam wordt het meest bezocht door Nederlanders, Britten, Amerikanen, Duitsers, Italianen, Fransen en Spanjaarden. Daarna volgen al snel de BRIC landen.

De musea laten een relatief gunstiger trend zien met +9,4%. Grote tentoonstellingen zoals in het Van Gogh museum, maar ook de opening van het Stedelijk Museum en Eye zijn hier de oorzaak van. De attracties registreerden een plus van 3,3%. 

Barometer waarde
18,6%
Maand
 Musea
 Attracties
 Schiphol
 Hotel overnachtingen in stad
 Gemiddeld
Januari 11,7% 6,5% 9,2% 6,8% 8,8%
Februari -1,1% -18,8% 5,8% 7,8% 2,6%
Maart -3,3% 10,5% 5,4% 12,8% 5,6%
April 34,0% 16,6% 8,2% 29,5% 22,9%
Mei 19,4% 9,1% 4,6% 26,4% 15,4%
Juni 24,2% 14,1% 6,3% 33,3% 19,7%
Juli 26,4% 6,7% 10,8% 33,9% 21,3%
Augustus 14,0% 0,0% 15,2% 30,3% 17,9%
September 19,9% 16,3% 14,6% 36,4% 22,7%
Oktober 34,8% 7,2% 13,6% 34,0% 24,1%
November 39,3% 21,3% 21,6% 36,8% 30,9%
December 51,0% 28,0% 23,9% 32,4% 33,4%
Totaal 21,3% 9,1% 11,2% 27,1% 18,6%
1e Kwartaal 1,5% -0,6% 6,7% 9,4% 5,6%
2e Kwartaal 25,8% 13,2% 6,2% 29,6% 19,2%
3e Kwartaal 19,8% 6,3% 13,5% 33,3% 20,4%
4e Kwartaal 40,9% 16,9% 18,8% 34,4% 28,9%